Asas : Susun Koleksi Anda Dahulu

Peminat tegar movie mesti banyak koleksi movie yang dah di download kan. Inilah tujuan utama install Kodi. Kita nak jadikan Kodi ini sebagai hub untuk koleksi movie/tv show. Dari situ, kita dapat jadikan sebagai server.

Kalau sedara mara datang rumah. Diorang boleh layan movie dari hp/tablet. Tanpa mengganggu tv kita. Terutama untuk anak-anak. Kan best camtu. (Tapi tujuan kita datang ke rumah untuk menziarah bukan main dengan gadget masing-masing).

Perkara asas untuk pastikan Kodi dapat import koleksi movie kita dengan lancar dan scrap (mendapatkan info mengenai sesuatu movie daripada web luar - tak perlu lagi nak add poster, sinopsis, genre, pelakon dan sebagainya). Penting ke? Yes, sebab kita nak full utilize kodi ni. Kalau kita dapat info yang lengkap. Kita boleh buat smart playlist.

Sebagai contoh, kita buat movie marathon untuk filem genre Thriller. Mana-mana movie dalam koleksi kita genre Thriller, akan dicreate playlist secara smartnya. Sesuai untuk buat program layan movie sambil menderma.

 Pertama
Setiap movie hendaklah di dalam folder sendiri. (Boleh juga dalam satu folder. Tapi last-last akan serabut juga susunan fail nanti).

Maksudnya : F:\Movie\Fury\Fury.avi


Adoi, mampuih la nak buat folder satu-satu. Dah la ada beribu cerita ni. Lenguh mampuih nak edit semua.

Tak, ada caranye. Guna file2folder GUI version 1.4.4.0
Tapi, nama movie mesti ikut structure macam ni.

NamaMovie.Tahun. = Fury.2014.avi

Sebab kadang-kadang nama movie sama pulak dengan movie dari tahun 1998. Tak tepat pulak info akan diimport nanti.

Ini saya dah siapkan satu. Sengaja saya edit John Wick tu lain sikit. Ada [English] kat depan. Ini sebagai contoh kenapa nama file mesti ikut format.

Untuk Panduan File2Folder klik [Sini]





Buka Kodi, klik Videos


Pilih Files

Cari kat mana folder movie yang kita simpan. Saya simpan kat Drive F

Klik pada Movie

Klik Ok

 Namakan source suka hati. Saya just tulis Movie


Sekarang kita nak scrape movie information. Sebab Kodi ni masih teruna. So kita dapatkan Add-On dulu. Tujuan nya, kita akan sedut information pasal koleksi movie kita yang ada. Nanti kita check. Movie mana yang tak dapat nak sedut info dan movie mana dapat sedut.

Klik Get More..


Pilih The Movie Database. Dari info ni, berjuta orang guna dan update information movie seluruh dunia. So, kita check nanti. Movie Melayu kita yang 'hebat-hebat' tu dapat tak sedut info.


Dah enable. Kita pergi balik ke Home > Pilih Movie. Pilih Files


So, klik kanan. Kita Edit Source.


Klik pada The Movie Database

Yes, untuk kita lakukan proses Movie Scraper

Tengah scan la tu

Semua folder dah masuk

John Wick ada. Tapi macam tak best je
Wah, Annabelle siap ada poster lagi (Fanart). Baru macam tengok movie. Maksudnya, info semua dah sedut. Kita boleh klik kanan untuk tengok Movie Information. Sinopsis, trailer dan sebagainya. Ini adalah asas. Semua add-on lain yang sediakan Movie-movie untuk stream. Memang dah siap name file ikut format ini. So, sebelum kita melayan stream movie. Boleh check sinopsis dulu. Tengok trailer dulu.

Kita kembali ke Jonh Wick tadi. Then klik kanan. Pilih Movie Information. Akan keluar box ini. Sebabnya dia tak tau tajuk sebenar movie ni. So, kita rename sebagai John Wick.

Dah jumpa. Klik je lah.
Yeay dah keluar. Best kan. Kalau dari awal dah namakan fail ikut format yang betul Semua akan keluar secara auto. Cuba check. Klik Home > Movies

Keluar semua Senarai.

 So siap. Sekarang dah boleh untuk tengok movie dan download [Subtitle]




Comments

  1. mcmana nak setkan kodi jadi server..mcm awak ckp boleh akses melalui phone/tablet tu..boleh explain tak

    ReplyDelete

Post a Comment